Warszawa, 1 września 2025 r. – Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej łączącej ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Sama budowa przewidziana jest dopiero po roku 2030, a harmonogram prac wciąż pozostaje otwarty.
Nowa trasa tramwajowa
Planowany odcinek będzie miał około 1,4 kilometra długości, z czego około 900 metrów poprowadzonych zostanie pod ziemią. Wykorzystany zostanie istniejący tunel pod stacją, a następnie rozbudowany o nowe fragmenty biegnące pod ulicami Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego, z wyjazdem w rejonie przystanku „Szpital Wolski”.
Trzy przystanki
Projekt zakłada utworzenie trzech zespołów przystankowych:
Podziemny przystanek w rejonie peronu nr 9 Dworca Zachodniego, wyposażony w schody, schody ruchome i windy, zapewniające wygodną przesiadkę. Znajdą się tam również rozjazdy, umożliwiające zmianę kierunku jazdy.
Podziemny przystanek przy ulicy Tunelowej, obsługujący zarówno tramwaje docierające z Woli, jak i kursujące tranzytowo w kierunku Ochoty.
Przystanek przy ulicy Prądzyńskiego – decyzja, czy będzie podziemny czy naziemny, zostanie podjęta na etapie projektowania. Równocześnie rozbudowane mają zostać przystanki przy ulicy Kasprzaka.
Etapy realizacji
Inwestycja została podzielona na dwa etapy.
W pierwszym powstanie dokumentacja projektowa, obejmująca projekty budowlane, wykonawcze, dokumentację przetargową oraz niezbędne decyzje administracyjne i środowiskowe. Projektanci będą mieli na to 43 miesiące od podpisania umowy.
Drugi etap to już roboty budowlane, które rozpoczną się po roku 2030, w zależności od dostępności środków finansowych.
Element większego planu
Trasa z Woli do Dworca Zachodniego jest częścią szerszego projektu tzw. „tramwaju do Wilanowa” – obwodowego połączenia komunikacyjnego łączącego Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Kluczowym elementem układu będzie podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, który ma pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego.
Szerszy kontekst
W ostatnich latach stolica intensywnie rozwija sieć tramwajową. W 2024 roku oddano do użytku trasę do Miasteczka Wilanów, a także odcinek wzdłuż ulicy Kasprzaka, który już dziś ułatwia dojazd w okolice modernizowanego Dworca Zachodniego. Sama przebudowa stacji trwa nadal i ma zakończyć się w drugiej połowie dekady.