Pierwszy krok w sprawie tramwaju z Woli do Dworca Zachodniego

Tramwaj Warszawa wola

Warszawa, 1 września 2025 r. – Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla nowej trasy tramwajowej łączącej ulicę Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Sama budowa przewidziana jest dopiero po roku 2030, a harmonogram prac wciąż pozostaje otwarty.

Nowa trasa tramwajowa

Planowany odcinek będzie miał około 1,4 kilometra długości, z czego około 900 metrów poprowadzonych zostanie pod ziemią. Wykorzystany zostanie istniejący tunel pod stacją, a następnie rozbudowany o nowe fragmenty biegnące pod ulicami Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego, z wyjazdem w rejonie przystanku „Szpital Wolski”.

Trzy przystanki

Projekt zakłada utworzenie trzech zespołów przystankowych:

  1. Podziemny przystanek w rejonie peronu nr 9 Dworca Zachodniego, wyposażony w schody, schody ruchome i windy, zapewniające wygodną przesiadkę. Znajdą się tam również rozjazdy, umożliwiające zmianę kierunku jazdy.

  2. Podziemny przystanek przy ulicy Tunelowej, obsługujący zarówno tramwaje docierające z Woli, jak i kursujące tranzytowo w kierunku Ochoty.

  3. Przystanek przy ulicy Prądzyńskiego – decyzja, czy będzie podziemny czy naziemny, zostanie podjęta na etapie projektowania. Równocześnie rozbudowane mają zostać przystanki przy ulicy Kasprzaka.

Etapy realizacji

Inwestycja została podzielona na dwa etapy.

  • W pierwszym powstanie dokumentacja projektowa, obejmująca projekty budowlane, wykonawcze, dokumentację przetargową oraz niezbędne decyzje administracyjne i środowiskowe. Projektanci będą mieli na to 43 miesiące od podpisania umowy.

  • Drugi etap to już roboty budowlane, które rozpoczną się po roku 2030, w zależności od dostępności środków finansowych.

Element większego planu

Trasa z Woli do Dworca Zachodniego jest częścią szerszego projektu tzw. „tramwaju do Wilanowa” – obwodowego połączenia komunikacyjnego łączącego Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Kluczowym elementem układu będzie podziemny przystanek pod Dworcem Zachodnim, który ma pełnić rolę ważnego węzła przesiadkowego.

Szerszy kontekst

W ostatnich latach stolica intensywnie rozwija sieć tramwajową. W 2024 roku oddano do użytku trasę do Miasteczka Wilanów, a także odcinek wzdłuż ulicy Kasprzaka, który już dziś ułatwia dojazd w okolice modernizowanego Dworca Zachodniego. Sama przebudowa stacji trwa nadal i ma zakończyć się w drugiej połowie dekady.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Informacje Warszawa
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.